Restemat x 3

 

Matkasting er sløsing av dyrebare ressurser og et stort miljøproblem. Ifølge Framtiden i våre hender kaster vi i Norge 355.000 tonn mat hvert år. Matsvinnet har et klimafotavtrykk som tilsvarer det årlige utslippet fra 437.000 personbiler, inneholder nok kalorier til å mette 785.000 mennesker og fører til at vi kaster bort arealer tilsvarende 20% av Norges samlede jordbruksareal. Hele 61% av matsvinnet skjer i husholdninger – hos deg og meg. Heldigvis er det også hos deg og meg det er aller enklest å gjøre noe med det!

Her kommer oppskrift på tre retter jeg ofte lager for å få brukt opp matrester. De to potetene som ble til overs etter gårsdagens middag, den halve paprikaen som snart har lagt i kjøleskapet litt for lenge, den siste gulroten, maisen som ikke ble spist opp til fredagstacoen og resten av spinaten som så fort blir slapp – de fleste grønnsaker passer i disse rettene hvor kikertmel, ris og pasta utgjør basene. Blir porsjonen for stor? Alle rettene funker utmerket som lunsj dagen etterpå!

Kikertomelett

Kikertomelett er helt klart favorittmåten min å bruke opp restegrønnsaker på fordi det går kjempefort å lage og så godt som alt passer å ha i. Kikertmel kan du kjøpe i grønnsaksbutikker, og jeg har det alltid stående hjemme. Det er billig og veldig næringsrikt – 22,7% protein!

Til én stor omelett trenger du:

  • 2 dl kikertmel
  • 1,5 – 2 dl vann
  • 2 ts løkpulver
  • Salt og pepper
  • 3 toppa ss næringsgjær
  • Restegrønnsaker!

Visp sammen kikertmel, vann og krydder i en bolle. Tilsett grønnsakene i blandingen og bland godt. Her hadde jeg en stor neve grovhakket spinat, en halv boks store hvite bønner, litt purre og 8 små tomater delt i to. Varm opp olje i en stekepanne og hell hele blandingen i panna. Pass på å fordele alt utover, så ikke alle grønnsakene ender opp i en haug. Stek på litt over middels varme til undersiden er gyllen. Nå skal omeletten snus, og det er ikke alltid det er like lett å få det til å bli pent. Noen ganger går det veldig bra, andre ganger faller den fra hverandre. Hvis du vil være sikker på å få den i ett helt stykke anbefaler jeg skru av plata og la den avkjøle seg i panna før du snur den og steker på andre siden. Hvis du ikke får det til kan du jo bare blande alt sammen og kalle det for kikertrøre – smaker det samme! Strø gjerne litt ekstra havsalt på toppen.

Annet som passer i denne retten: Løk, vårløk, potet, paprika, brokkoli, ruccola, sopp, raspa gulrot, krydderurter som persille, koriander og gressløk, tofu og kjøtterstatninger.

Tips: Vil du at kikertomeletten din skal smake egg? Tilsett litt svart salt! Svart salt (som i virkeligheten er rosa) fås kjøpt i grønnsaksbutikker eller på nettet f.eks. her (kanskje også på helsekost?) og smaker rett og slett likt egg. Ikke noe jeg savner smaken av, men utrolig kult at en faktisk kan få eggsmak uten egg, ikke sant?

Næringsgjær kjøpes på helsekost og gir en osteaktig smak.

Stekt ris

Ris er noe en gjerne allerede har hjemme, og nesten hva som helst er jo godt med ris!

Du trenger:

  • Ønsket mengde ris (jeg beregner ca. 1 dl per person)
  • Salt, pepper og eventuelt andre krydder (jeg har brukt korianderfrø)
  • Restegrønnsaker!

Kok ris. Mens risen koker, stek grønnsakene du skal bruke. Husk at noen kanskje trenger lengre tid enn andre – som gulrøtter og poteter hvis de er rå. Her har jeg stekt en gulrot og en halv søtpotet i små terninger, en halv hakket løk, tre fedd hvitløk i store biter (anbefales!) og 1/3 pose frosne erter. Jeg hadde også i korianderfrø. Når grønnsakene er ferdige, ha i risen, tilsett havsalt og kvernet pepper og rør godt. Ferdig!

Annet som funker bra i denne retten er paprika, brokkoli, bønner, linser, kikerter, kål og hva som helst av rotgrønnsaker.

Pasta med fløtesaus

Pasta er også noe en gjerne har fra før. Går du til innkjøp av en boks med havrefløte eller soyafløte, så har du en perfekt base for å få brukt opp grønnsaker du har liggende!

Du trenger:

  • Ønsket mengde pasta, alle typer pasta funker
  • Soya- eller havrefløte (beregn en boks for to personer)
  • Næringsgjær (ikke nødvendig, men anbefales virkelig!)
  • Salt og pepper
  • Restegrønnsaker!

Kok pasta. Stek grønnsakene du har liggende hjemme. Her hadde jeg en halv brokkoli, en halv purre, en liten bit rødløk og 5-6 sjampinjonger, og det var passe mengde for to personer. Når grønnsakene er ferdig stekt, hell over fløte, ha i ønsket mengde næringsgjær (jeg hadde to toppa spiseskjeer til en boks fløte), litt salt og kvernet pepper og bland godt. Bland inn ferdig kokt pasta til slutt.

Andre grønnsaker som funker bra i denne retten er erter, mais, vårløk, blomkål, squash, aubergine, paprika og spinat. Tofu, pølsebiter eller biter av andre kjøtterstatninger passer også bra!

Tips: Hvis det blir litt for lite fløte kan du spe på med usøtet plantemelk, f.eks. soyamelk, hvis du har det stående. Næringsgjær kjøpes på helsekost og gir en osteaktig smak.

Hva er dine beste restematoppskrifter? 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *